Zoals je aan de rechterkant van deze website kunt zien, sta
ik ingeschreven bij 3 verschillende gastouderbureaus. Deze gastouderbureaus
moeten allemaal voldoen aan de eisen die wettelijk voor hen zijn gesteld. Toch
is er onderling verschil in werkwijze, administratie en tarieven. Daarom wil ik wat toelichting daarop geven, zodat jullie een gedegen besluit kunnen nemen bij het kiezen van een gastouderbureau.
De kosten blijken voor ouders vaak een belangrijk punt, en dat is helemaal niet gek gezien de economische tijd waar we in leven. Daarom zal ik dit als eerst bespreken. Wil je enkel en alleen het goedkoopste gastouderbureau? Dan is Kidko de meest aannemelijke keus. Zij bemiddelen voor de vaste scherpe prijs van €40,- per gezin (dus niet per kind) per maand. Ook ViaViela berekent een vast bedrag per maand, wat bij het eerste kind iets hoger is en per volgend kind steeds wat lager wordt. Dit bedrag wordt uitgesmeerd over het aantal uren dat wordt afgenomen, waardoor het minder overzichtelijk is wat er aan bureaukosten wordt berekent. Ik heb begrepen dat het bedrag ongeveer rond de €60,- per maand ligt. Triangel heeft een duidelijk, maar over het algemeen duurder alternatief. Zij berekenen voor ieder opvanguur €1,56 bovenop het tarief van de gastouder (met als bovengrens €110,- per maand). In mijn geval houdt dat in dat ruim een kwart van wat u als ouder betaalt naar Triangel gaat. Neem je echter weinig uren af (minder dan 25 uur per maand), dan is Triangel alsnog het goedkoopste gastouderbureau.
Bij alle gastouderbureaus geldt dat ik de opgevangen uren moet registreren. Dit gebeurt bij alle gastouderbureaus op een andere manier. Zo werkt Triangel met papieren urenregistratieformulieren, waarop per dag de tijden, uren en kosten gespecificeerd worden, met onderaan uiteraard een totaal hiervan. Dit formulier dien ik aan het eind van iedere maand in te vullen, zelf te ondertekenen en door de ouder(s) te laten ondertekenen. Vervolgens stuur ik dit op. Triangel betaalt mij dan rond de 10e van de volgende maand uit en schrijft aan het eind van die maand het bedrag van de rekening van de ouder(s) af. Het urenregistratiesysteem van Kidko lijkt erg op dat van Triangel, met het grote verschil dat het digitaal geschiedt. Ik registreer de tijden en uren in het systeem, dat vervolgens de kosten voor de ouder(s) berekent. Ouders krijgen een mail met het verzoek de uren in het systeem goed te keuren en het geld over te maken (automatisch afschrijven is ook een mogelijkheid). Dit gaat via een ‘doorgeef’-rekening van Kidko, zodat er controle is op de betaling. ViaViela werkt ook met een digitaal registratiesysteem en een ‘doorgeef’-rekening, waarnaar de ouder(s) het verschuldigde bedrag moeten overmaken. Maar in hun systeem hoef ik enkel het urentotaal van een maand in te vullen. Als ouder(s) is het dan van belang dat je zelf goed de uren bijhoudt, zodat je kunt controleren of het klopt. Als extra service krijgen alle ouders van mij, ongeacht bij welk gastouderbureau ze zijn ingeschreven, een uitgebreid urenoverzicht. Door dit overzicht is het hoe dan ook duidelijk welke uren ik in rekening heb gebracht.
Maar wat doen de gastouderbureaus eigenlijk voor het geld dat je ze betaalt? Tja, daar kan ik natuurlijk geen precies antwoord op geven. Wel kan ik vertellen hoe ik de samenwerking met hen tot nu toe heb ervaren. Toen ik als gastouder begon, heb ik me allereerst ingeschreven bij ViaViela. In eerste instantie heb ik per mail en telefonisch contact met hen gehad, waarbij ze op al mijn vragen ingingen en me een EHBO-cursus aanboden, zodat ik zou voldoen aan de eisen voor een gastouder. Daarnaast heb ik inmiddels al meerdere bezoekjes van hen gehad, bijvoorbeeld voor een risico-inventarisatie en gesprekken met ouders. Het contact heb ik iedere keer als positief ervaren. Met vragen en problemen kan ik altijd bij hen terecht. Daarnaast bieden zij regelmatig bijeenkomsten en online cursussen aan en beschikken zij tevens over een helpdesk voor opvoedproblemen. ViaViela is een landelijk gastouderbureau, met vestigingen verspreid over het hele land. In Gouda zit de vestiging waarmee ik samenwerk. Ze werken daar met een relatief klein team van 4 medewerkers, waarbij ik niet één vaste bemiddelingsmedewerker heb, maar dat het hele team zich inzet alle voor vraag- en gastouders. Het tweede gastouderbureau waar ik me bij inschreef, is Triangel. Triangel is een bekend begrip in Woerden als het gaat om kinderopvang. Behalve gastouderopvang, verzorgen zij ook buitenschoolse opvang en opvang in kinderdagverblijven. Het team bestaat uit 2 medewerkers, die alle gastouders tussen hen hebben verdeelt. Dit houdt in dat zij wél werken met een vaste bemiddelingsmedewerker voor een gastouder. De huisbezoeken worden dus altijd door dezelfde persoon uitgevoerd. Triangel besteed behalve aan themabijeenkomsten ook aandacht aan intervisiemomenten voor gastouders. Deze momenten zijn bedoeld voor uitwisseling onderling, omdat gastouders niet dagelijks collega’s om zich heen hebben, zoals op de meeste werkplekken. Over het derde gastouderbureau, Kidko, kan ik nog niet zoveel zeggen, omdat ik pas een maand bij hen sta ingeschreven. Ik heb het idee dat zij zo effciënt mogelijk proberen te werken. Dat uit zich in geautomatiseerde mailtjes, gecombineerde huisbezoeken (meerdere doelen per bezoek) en helaas vaak wat later antwoord op vragen (per mail of als ik bel krijg ik de voicemail te pakken). Bedenk wel dat dit slechts een eerste indruk is en ieder gastouderbureau moet voldoen aan een wettelijke basis.
Ik denk dat ik nu de meest belangrijke zaken besproken heb. Als je nog wat mist of als je verduidelijking wilt ergens over, laat dan gerust een berichtje achter en ik zal proberen ook die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.
UPDATE 13-03-2017:
Inmiddels ben ik ingeschreven bij een aantal (voor mij) nieuwe gastouderbureaus en enkele andere contracten zijn beëindigd (Triangel & Krokodilletje). In de rechterbalk staan de actuele gastouderbureaus vermeld. Klik op het logo om naar de betreffende website te gaan.
De kosten blijken voor ouders vaak een belangrijk punt, en dat is helemaal niet gek gezien de economische tijd waar we in leven. Daarom zal ik dit als eerst bespreken. Wil je enkel en alleen het goedkoopste gastouderbureau? Dan is Kidko de meest aannemelijke keus. Zij bemiddelen voor de vaste scherpe prijs van €40,- per gezin (dus niet per kind) per maand. Ook ViaViela berekent een vast bedrag per maand, wat bij het eerste kind iets hoger is en per volgend kind steeds wat lager wordt. Dit bedrag wordt uitgesmeerd over het aantal uren dat wordt afgenomen, waardoor het minder overzichtelijk is wat er aan bureaukosten wordt berekent. Ik heb begrepen dat het bedrag ongeveer rond de €60,- per maand ligt. Triangel heeft een duidelijk, maar over het algemeen duurder alternatief. Zij berekenen voor ieder opvanguur €1,56 bovenop het tarief van de gastouder (met als bovengrens €110,- per maand). In mijn geval houdt dat in dat ruim een kwart van wat u als ouder betaalt naar Triangel gaat. Neem je echter weinig uren af (minder dan 25 uur per maand), dan is Triangel alsnog het goedkoopste gastouderbureau.
Bij alle gastouderbureaus geldt dat ik de opgevangen uren moet registreren. Dit gebeurt bij alle gastouderbureaus op een andere manier. Zo werkt Triangel met papieren urenregistratieformulieren, waarop per dag de tijden, uren en kosten gespecificeerd worden, met onderaan uiteraard een totaal hiervan. Dit formulier dien ik aan het eind van iedere maand in te vullen, zelf te ondertekenen en door de ouder(s) te laten ondertekenen. Vervolgens stuur ik dit op. Triangel betaalt mij dan rond de 10e van de volgende maand uit en schrijft aan het eind van die maand het bedrag van de rekening van de ouder(s) af. Het urenregistratiesysteem van Kidko lijkt erg op dat van Triangel, met het grote verschil dat het digitaal geschiedt. Ik registreer de tijden en uren in het systeem, dat vervolgens de kosten voor de ouder(s) berekent. Ouders krijgen een mail met het verzoek de uren in het systeem goed te keuren en het geld over te maken (automatisch afschrijven is ook een mogelijkheid). Dit gaat via een ‘doorgeef’-rekening van Kidko, zodat er controle is op de betaling. ViaViela werkt ook met een digitaal registratiesysteem en een ‘doorgeef’-rekening, waarnaar de ouder(s) het verschuldigde bedrag moeten overmaken. Maar in hun systeem hoef ik enkel het urentotaal van een maand in te vullen. Als ouder(s) is het dan van belang dat je zelf goed de uren bijhoudt, zodat je kunt controleren of het klopt. Als extra service krijgen alle ouders van mij, ongeacht bij welk gastouderbureau ze zijn ingeschreven, een uitgebreid urenoverzicht. Door dit overzicht is het hoe dan ook duidelijk welke uren ik in rekening heb gebracht.
Maar wat doen de gastouderbureaus eigenlijk voor het geld dat je ze betaalt? Tja, daar kan ik natuurlijk geen precies antwoord op geven. Wel kan ik vertellen hoe ik de samenwerking met hen tot nu toe heb ervaren. Toen ik als gastouder begon, heb ik me allereerst ingeschreven bij ViaViela. In eerste instantie heb ik per mail en telefonisch contact met hen gehad, waarbij ze op al mijn vragen ingingen en me een EHBO-cursus aanboden, zodat ik zou voldoen aan de eisen voor een gastouder. Daarnaast heb ik inmiddels al meerdere bezoekjes van hen gehad, bijvoorbeeld voor een risico-inventarisatie en gesprekken met ouders. Het contact heb ik iedere keer als positief ervaren. Met vragen en problemen kan ik altijd bij hen terecht. Daarnaast bieden zij regelmatig bijeenkomsten en online cursussen aan en beschikken zij tevens over een helpdesk voor opvoedproblemen. ViaViela is een landelijk gastouderbureau, met vestigingen verspreid over het hele land. In Gouda zit de vestiging waarmee ik samenwerk. Ze werken daar met een relatief klein team van 4 medewerkers, waarbij ik niet één vaste bemiddelingsmedewerker heb, maar dat het hele team zich inzet alle voor vraag- en gastouders. Het tweede gastouderbureau waar ik me bij inschreef, is Triangel. Triangel is een bekend begrip in Woerden als het gaat om kinderopvang. Behalve gastouderopvang, verzorgen zij ook buitenschoolse opvang en opvang in kinderdagverblijven. Het team bestaat uit 2 medewerkers, die alle gastouders tussen hen hebben verdeelt. Dit houdt in dat zij wél werken met een vaste bemiddelingsmedewerker voor een gastouder. De huisbezoeken worden dus altijd door dezelfde persoon uitgevoerd. Triangel besteed behalve aan themabijeenkomsten ook aandacht aan intervisiemomenten voor gastouders. Deze momenten zijn bedoeld voor uitwisseling onderling, omdat gastouders niet dagelijks collega’s om zich heen hebben, zoals op de meeste werkplekken. Over het derde gastouderbureau, Kidko, kan ik nog niet zoveel zeggen, omdat ik pas een maand bij hen sta ingeschreven. Ik heb het idee dat zij zo effciënt mogelijk proberen te werken. Dat uit zich in geautomatiseerde mailtjes, gecombineerde huisbezoeken (meerdere doelen per bezoek) en helaas vaak wat later antwoord op vragen (per mail of als ik bel krijg ik de voicemail te pakken). Bedenk wel dat dit slechts een eerste indruk is en ieder gastouderbureau moet voldoen aan een wettelijke basis.
Ik denk dat ik nu de meest belangrijke zaken besproken heb. Als je nog wat mist of als je verduidelijking wilt ergens over, laat dan gerust een berichtje achter en ik zal proberen ook die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.
UPDATE 13-03-2017:
Inmiddels ben ik ingeschreven bij een aantal (voor mij) nieuwe gastouderbureaus en enkele andere contracten zijn beëindigd (Triangel & Krokodilletje). In de rechterbalk staan de actuele gastouderbureaus vermeld. Klik op het logo om naar de betreffende website te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten