Kinderen hebben baat bij een zekere mate van structuur.
Om hen deze te kunnen bieden, heb ik een globale dagindeling gemaakt. De precieze
invulling hiervan kan per dag verschillen, maar zo weten de kinderen ongeveer waar ze aan toe zijn.
Vanaf 07:00 Brengen van de kinderen (overdrachtmoment)
07:00-17:15 Tafeldekken (kinderen worden hierbij zoveel mogelijk betrokken)
07:15-08:30 Ontbijten, opruimen, tandenpoetsen (2 jaar en ouder)
08:30-09:30 Vrij spelen
09:30-10:00 Gezamenlijke activiteit (voorlezen, zingen, bewegen, etc)
10:00-10:30 Tussendoortje: fruit met diksap
10:30-11:30 Buitenactiviteit (buiten spelen, boodschapje doen, eendjes voeren, etc)
11:30-12:00 Opruimen en tafeldekken
12:00-12:45 Lunchen, opruimen
12:45-13:00 Slapers klaarmaken voor bed
13:00-14:00 Rustige activiteit of individueel spelen (puzzel e.d.), kleinsten doen een middagdutje
14:00-15:00 Vrij spelen of gezamenlijke activiteit (bv. verven of tekenen)
15:00-15:30 Tussendoortje: soepstengel of rijstwafel met diksap
15:30-18:00 (Buiten) spelen, knutselen, uitstapje, etc. (net waar behoefte aan is)
tot 18:00 Ophalen van de kinderen (overdrachtmoment)
De dagindeling wordt steeds aangepast aan de behoeften van de kinderen. Zo houden baby’s zoveel mogelijk
hun eigen ritme van slapen en eten aan, en kunnen de grotere kinderen gezellig
meedoen met de geplande activiteiten. Ook de weersomstandigheden en
groepssamenstelling kunnen een rol spelen bij de daadwerkelijke invulling van
de dag.
Als de kinderen worden gebracht, ga ik ervan uit dat ze
in ieder geval een schone luier om hebben (tenzij ze zindelijk zijn uiteraard) en wel of niet hebben ontbeten (afhankelijk van wat er is afgesproken en de tijd waarop er gebracht wordt). Als dit niet het geval is, geen
probleem, maar dan stel ik het op prijs als dit duidelijk gecommuniceerd wordt.
Bij
het halen en brengen vind ik het belangrijk dat er
tijd wordt besteed aan afscheid nemen. Zo weet een kind dat papa en/of
mama
weggaat en dat hij/zij later weer wordt opgehaald. In het begin levert
dit
misschien tranen op, maar die zijn vaak van korte duur. En naarmate een
kind went aan de situatie, zullen deze tranen helemaal achterwege
blijven.
Wat ik ook erg belangrijk vind, is om elke dag even naar buiten te gaan met de kinderen. Zo krijgen ze afwisseling van omgeving, kunnen ze lekker een frisse neus halen en als het zonnetje schijnt, doen ze fijn wat vitamine D op. Als het erg mooi weer is, zijn we natuurlijk meer en langer buiten, dan wanneer het een hele dag regent. Toch probeer ik er iedere dag even uit te gaan. De ene keer blijven we in de tuin om te spelen of lunchen we lekker buiten, een andere keer gaan we naar een speeltuin, park, (kinder-) boerderij, winkel, glasbak, brievenbus, etc.
Kortom, iedere dag is anders.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Globale dagindeling:Wat ik ook erg belangrijk vind, is om elke dag even naar buiten te gaan met de kinderen. Zo krijgen ze afwisseling van omgeving, kunnen ze lekker een frisse neus halen en als het zonnetje schijnt, doen ze fijn wat vitamine D op. Als het erg mooi weer is, zijn we natuurlijk meer en langer buiten, dan wanneer het een hele dag regent. Toch probeer ik er iedere dag even uit te gaan. De ene keer blijven we in de tuin om te spelen of lunchen we lekker buiten, een andere keer gaan we naar een speeltuin, park, (kinder-) boerderij, winkel, glasbak, brievenbus, etc.
Kortom, iedere dag is anders.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vanaf 07:00 Brengen van de kinderen (overdrachtmoment)
07:00-17:15 Tafeldekken (kinderen worden hierbij zoveel mogelijk betrokken)
07:15-08:30 Ontbijten, opruimen, tandenpoetsen (2 jaar en ouder)
08:30-09:30 Vrij spelen
09:30-10:00 Gezamenlijke activiteit (voorlezen, zingen, bewegen, etc)
10:00-10:30 Tussendoortje: fruit met diksap
10:30-11:30 Buitenactiviteit (buiten spelen, boodschapje doen, eendjes voeren, etc)
11:30-12:00 Opruimen en tafeldekken
12:00-12:45 Lunchen, opruimen
12:45-13:00 Slapers klaarmaken voor bed
13:00-14:00 Rustige activiteit of individueel spelen (puzzel e.d.), kleinsten doen een middagdutje
14:00-15:00 Vrij spelen of gezamenlijke activiteit (bv. verven of tekenen)
15:00-15:30 Tussendoortje: soepstengel of rijstwafel met diksap
15:30-18:00 (Buiten) spelen, knutselen, uitstapje, etc. (net waar behoefte aan is)
tot 18:00 Ophalen van de kinderen (overdrachtmoment)